حجت الاسلام صحرایی مدیر حوزه علمیه شهرستان کازرون در سخنان خود با موضوع نواحی انحراف در مهدویت گفت: مسئله مهدویت از اصول اعتقادات شیعه است چون ادامه بحث امامت است، مهدویت و امامت یکی است امامت بدون مهدویت معنا ندارد و کامل نیست لذا از اصول اعتقادات ماست و اصل است و به واسطه همین اهمیتش ما باید دقت کنیم دچار انحرافاتی که در این مسیر وجود دارد نشویم.
به گزارش کازرون نما صبح جمعه 10 خردادماه یکصد و چهارمین " محفل معنوی یا مهدی " به یاد شهید عبدالصمد خماخسروی با سخنرانی حجت الاسلام محمود صحرایی و مداحی برادر هادی دیدار برگزارشد.
حجت الاسلام صحرایی مدیر حوزه علمیه شهرستان کازرون در سخنان خود با موضوع نواحی انحراف در مهدویت گفت: مسئله مهدویت از اصول اعتقادات شیعه است چون ادامه بحث امامت است، مهدویت و امامت یکی است امامت بدون مهدویت معنا ندارد و کامل نیست لذا از اصول اعتقادات ماست و اصل است و به واسطه همین اهمیتش ما باید دقت کنیم دچار انحرافاتی که در این مسیر وجود دارد نشویم.
وی با اشاره به انحرافاتی که در بحث مهدویت روی داده است گفت: در مسئله مهدویت همچون اصول اعتقادی دیگر انحرافات زیادی رخ داده است. مثلا در مسئله توحید، بسیاری از افراد دچار دوخدایی یا چند خدایی شدند، بعضی از انسانها گرفتار مسئله تجسم خدا شدند و خدا را جسمدار معرفیکردند بعضی از انسانهاخدا را به گونه ای دیگر همراه با انحرافات گوناگون معتقدند
مدیر حوزه علمیه مکتب الصادق کازرون با اشاره به انحرافات در بحث نبوت گفت: در بحث نبوت کسانی که یهودی بودند با آمدن عیسی مسیح(ع) مسیحی نشدند و در واقع بخشی از نبوت را انکار کردند مسیحیانی که با آمدن پیامبر اسلام مسیحی ماندند و یا یهودیانی که یهودی ماندند زردتشتیانی که زردتشتی ماندند اینها در مسئله نبوت دچار انحراف شدند کسانی که به دنبال پیامبران کاذب راه افتادند و پیروی کردند از پیامبرانی که کاذب بودند و ادعای پیمبری داشتند در مسئله نبوت دچار انحراف شدند
حجت الاسلام صحرایی در ادامه به انحرافات در بحث امامت پرداخت و گفت: در مسئله امامت هم انحراف زیاد داریم کسانی که از ابتدا ولایت اهلبیت را نپذیرفتند این اولین انحراف بود و بعد در ادامه کسانی داشتیم که در ولایت اهلبیت غلو کردند به گونه ای که امام علی (ع)را خدا نامیدند، در ادامه عده ای که به زیدیده معروف شدند و سه امامی و چهار امامی شدند؛ عده ای 6امامی و 7امامی شدند اینها هم منحرف شدند تا شیعه دوازده امامی اما بازهم شیعه 12 امامی از انحراف مصون نماند
وی با ذکر این نکته مهم که نواحی انحراف حتی در معتقدین به امامت حضرت حجت هم ادامه یافت افزود: این مسئله از این جهت مهم است که باید مواظب باشیم تا این انحراف شامل حال جامعه ما نشود. زیبا است که بعضی از انحرافات ویژه کسانی است که زیاد با امام زمان مرتبطند این خیلی مهم است خیلی هشدار بزرگی است
مدیر حوزه علمیه کازرون ضمن ادامه بحث نواحی انحراف در مهدویت گفت: در مسئله مهدویت نواحی گوناگونی از انحراف وجود دارد برخی در مسئله امام زمان دچار نظریه عدم تولد منجی شدند، برخی دچار شبهه مهدی موهوم شدند یعنی اصلا مهدی وجود ندارد، برخی دچار انحراف در مسئله انتظار امام زمان (عج) یعنی چه این دامنه وسیعی پیدا کرد مخصوصا در زمان ما برخی گفتند آقا مسئله انتظار یعنی اینکه دست روی دست بگذارید تا امام زمان بیاید و حضور و ظهور پیدا کند و بعد مشکلات را حل کند دقیقا ضد تفکرحضرت امام (ره) و این شهدای عزیز، امام می فرمود:انتظار شیعه برای ظهور امام زمان (عج) یعنی آماده سازی و زمینه سازی ظهور، کسی که منتظر دیگری است یا منتظر واقعه یا حادثه ای ست خودش را آماده نکند منتظر نبوده و انتظار نمی کشیده بنابراین انتظار یعنی آماده سازی خود و جامعه برای ظهور منجی این معنای انتظار است. لذا شیعیان دست روی دست گذاشتند و هرچه حاکمان ظالم خواستند برسر دین و شیعه آوردند و اینها انتقاد هم نکردند این یک انحراف است مراقب این انحراف باشیم؛ یا آن منحرفین کج اندیش که گفتند ما حدیث داریم که اگر ظلم و فساد به اوج برسد امام زمان (عج) ظهور میکند تا آن ظلم و فساد را برطرف کند بنابراین اگر ما می خواهیم ظهور امام زمان را نزدیکتر کنیم ظلم وفساد را ترویج دهیم و این خواست قرآن است!! لذا گفته شده خانه های فساد تشکیل دادند برای اینکه امام زمان ظهور کند این انحراف است مراقب باشیم.
حجت الاسلام صحرایی با اشاره به انحراف عدم اتصال به ولایت امام زمان گفت: این افراد فقط با امام زمان مانوس شدند دیگر کاری به ولایت امام زمان ندارند گویی ما وظیفه داریم فقط یک انسی با امام زمان داشته باشیم ، یک لذتی را از از این انس ببریم و تمام؛ نه چنین نیست، ولایت امام زمان در زمان غیبت هم ساری و جاری است الان ولی خدا امام زمان است بنابراین ما باید به این ولایت مرتبط باشیم خوب ولایتش چطوری اعمال می شود خودش فرمود: در حوادث واقعه در زمان غیبت من اگر می خواهید به ولایت من که از همه شئونات امام زمان مهمتر است متصل باشید به فقها مراجعه کنید به ولی فقیه مراجعه کنید. خود امام زمان مارا ارجاع داده و فرموده اند اینها حجت من هستند در طول غیبت نماینده عام نه خاص، کسی نمی تواند در زمان غیبت ادعای نیابت خاص امام زمان(عج) بکند خود امام زمان (ع) فرمود که هرکسی قبل از صیحه آسمانی و خروج سفیانی که دوعلامت حتمیه ظهور امام زمان است ادعای مشاهده و نیابت کند اورا تکذیب کنید بنابراین ولایت عامه منظور ماست
وی در ادامه افزود: برخی در انس با امام زمان هم دچار انحراف شدند اعلام کردند شما به راحتی می توانید امام زمانتان را ببینید، دیدن ظاهری امام زمان را کما اینکه بزرگان و اولیای الهی و افراد با تقوی دیده اند هرگز نمی توان نفی کرد اما به این راحتی نیست؛ دیدن امام زمان ولو در خواب هم افتخار است تا چه رسد به دیدن ظاهری، اما ما مامور و مکلف به دیدن ظاهری امام زمان نیستیم ....ما باید تلاشمان این باشد که به وظیفه ای که امام زمان از ما خواسته عمل کنیم این مهم است چون آن مسیر گاهی خطرناک و انحراف آور است.
مدیر حوزه علمیه شهرستان کازرون به برخی از راه های ارتباط با امام زمان پرداخت و گفت: ما می توانیم با دعای ندبه و زیارت آل یاسین با امام زمان مرتبط شویم، با دعای عهد مرتبط شویم، با یک سلام دادن مرتبط می شویم، این ارتباط معنوی برای ما ضرورت دارد ما باید دائما و روزانه با امام زمانمان مرتبط و مانوس باشیم اما ارتباط معنوی اگر ارتباط ظاهری در خواب و بیداری حاصل شد خوب الحمدالله شکر دارد سعادتی است اما اگر نشد مهم انجام تکلیف و وظیفه است الان ما می بینیم خواص دچار انحراف می شوند در مسئله امام زمان جریان انحرافی ادعای اتصال به امام زمان دارد البته نه ظاهری ولی مراقب باشیم حتی خواص و بزرگانی در این دام گرفتار شدند لذا این انحرافات هم ممکن است ادامه داشته باشد پس مراقب دامهایی که شیطان در مسئله مهدویت ایجاد می کند باشیم و گرفتار آن نشویم
بر اساس این گزارش محفل معنوی یا مهدی (عج) توسط هیئات فاطمیون و انصارالشهدا صبح های جمعه ساعت 7:30 صبح های جمعه در محل گلزار شهدای بهشت زهرا(س) برگزار می شود و علاوه بر قرائت دعای ندبه توسط مداحان کازرونی از سخنرانان شهرستان جهت ارائه معارف مهدویت استفاده می گردد.
هم چنین این محافل، هر هفته به یاد و نام یکی از شهدای گرانقدر شهرستان برگزار می شود.